Flat Preloader Icon

آدرس: قزوین شهر صنعتی لیا

ایمیل : info@asianama.net

پیج اینستاگرام شرکت ما را دنبال کنید

اهداف و استرانژی
4 شهریور 1402
511بازدید

اهداف و استرانژی

اهداف پروژه ملی و استراتژیک شرکت

بالا بودن متوسط سن ناوگان خودروهاي كشور، استفاده از تكنولوژي قديمي و پرمصرف در توليد عمده خودروهاي توليدي كشور، ناكافي بودن زيرساخت‌هاي ساير مدل هاي اقتصادي‌تر حمل و نقل و قيمت به شدت يارانه‌اي سوخت، باعث شده است كه مصرف سوختهاي فسيلي در بخش حمل و نقل بسیار فراتر از استانداردهاي جهاني باشد. از سوي ديگر به دليل ظرفيت محدود پالايشگاه‌هاي موجود، بخش عمده‌اي از سوخت مصرفي خودروها از خارج كشور تامين مي‌شود كه اين امر هزينه‌هاي گزافي را بر اقتصاد كشور تحميل مي‌نمايد.

بر اين اساس وزارت نفت در راستاي اجراي سياست‌هاي استراتژيك كشور در بخش انرژي و جايگزيني سوخت خودروها با گاز طبيعي (CNG) از همان بدو تاسيس شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، اجراي “طرح ملي CNG” را در دستور كار اين سازمان قرار داد.

مجريان طرح ملي CNG در تلاش هستند با مد نظر قراردادن اهداف و سياست‌هاي ذيل، بهره‌گيري از CNG را به عنوان راهكار مناسب و منطقي تعديل روند افزايش مصرف بنزين و گازوئيل در خودروها و كاهش واردات اين فرآورده‌ها، معرفي و قدمي نيز در جهت بومي سازي صنعت CNG بردارند:

مشكلات زندگي ماشيني و كاربرد تكنولوژي‌هاي مختلف با گذشت زمان در ابعاد مختلف زندگي مردم ملموس و حتي در مواردي نيز غير قابل تحمل مي‌گردد. صنعت خودرو در اين ميان از نقش تعين‌كننده‌اي برخوردار بوده و در كنار تسهيلات فراوان، معضلات پديد آمده از آن (يكي از معضلات اصلي آلودگي هوا) نيز آنچنان بوده است كه در جوامع پيشرفته از اختصاص يافتن يك روز به عنوان روز بدون خودرو استقبال مي‌گردد.

و اما راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد كه يكي از آنها جايگزيني سوخت خودروها با CNG است كه در كم كردن آلودگي‌هاي محيط زيست موثر تلقي مي‌شود.

 

ویژگیهای گاز طبيعي فشرده شده نسبت به ساير سوختها باعث شده تا خودروهاي گازسوز نسبت به ساير سوختها داراي مزايايي باشند. از جمله مي‌توان به انتشار كمتر ذرات معلق در هوا، انتشار كمتر سموم و آلايندگي‌هاي مضر، كاهش قابل ملاحظه ميزان اكسيد سولفور، قيمت ارزانتر سوخت و كاهش انتشار دي اكسيدگوگرد اشاره كرد. همچنين موتورهايي كه با CNG كار مي‌كنند نسبت به موتورهاي ديزل، ارتعاش و سروصداي كمتري دارند.

از ديگر مزاياي سوخت CNGکيفيت خوب سوختن، عدد اکتان بالا، راندمان بالاي سوخت، کاهش انتشار منواکسيد کربن و هيدروکربورهاي نسوخته مي‌باشد. استفاده از سوخت CNG، ايمني خودروها را در حوادث رانندگي افزايش مي‌دهد. CNG چون از هوا سبکتر بوده درصورت نشتي مي‌تواند بالارفته و در هوا پراکنده شود درحالي که ساير سوخت‌ها براي مدتي بر روي زمين به صورت لکه‌هاي قابل اشتعال باقي مي‌مانند. همچنين دماي خود اشتعالي CNG در حدود 650 درجه سانتي گراد مي‌باشد که اين مقدار در بنزين معادل ۳۵۰ درجه سانتي گراد است.

با وجود اين مزايا، اين خودروها داراي معايبي نيز مي‌باشند. از جمله اين معايب شامل هزينه بالاي پخش و ذخيره‌سازي گاز، ايجاد جايگاه هاي سوختگيري، هزينه بيشترخودرو، كوتاهتر شدن مسافت پيمايش خودرو، نياز به تانك سوخت خيلي سنگين و مشكلات عملياتي و كاري بيشتر نسبت به خودروهایي با سوخت فسيلي مي‌باشد.

علي رغم وجود معايب فوق‌الذكر، فراواني و ارزاني اين سوخت باعث شده است كه اين سوخت در كشورهاي مختلف به عنوان سوخت خودرو فراگير شود.

با توجه به فراواني منابع گاز، کيفيت مطلوب سوختن و مطابقت انتشار ميزان آلاينده خروجي از اگزوز با مقررات محيط زيست و نهايتاً قيمت ارزان آن نسبت به ساير منابع انرژي، اين سوخت به عنوان اصلي‌ترين شکل انرژي جايگزين ، در اغلب نقاط دنيا مطرح مي‌باشد. براي مصرف گاز طبيعي در خودروها با توجه به دانسيته انرژي کم آن ، بايد تا فشار 200 بار متراکم و در مخازن فلزي يا کامپوزيت که براي اين فشار عملياتي طراحي شده است نگهداري گردد.

دسته بندی:

معرفی شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ارسال آخرین اخبار شرکت به ایمیل شما