Flat Preloader Icon

آدرس: قزوین شهر صنعتی لیا

ایمیل : info@asianama.net

پیج اینستاگرام شرکت ما را دنبال کنید

پژوهش و توسعه
7 شهریور 1402
329بازدید

پژوهش و توسعه

واحد تحقیق و توسعه چیست؟

زمانی که صحبت از نوآوری در محصولات، بهبود خدمات و اصلاح فرایندها به میان می‌آید، واحد تحقیق و توسعه نقشی حیاتی ایفا می‌کند. تحقیق و توسعه در کسب‌وکار به پروژه‌هایی گفته می‌شود که شرکت برای به دست آوردن دانش و اطلاعات درباره‌ی حوزه‌ی خاصی اجرا می‌کند. این پیشرفت علمی یا فناوری جدید به تولید محصولات و خدمات جدید یا بهبود محصولات قدیمی منجر می‌شود که شرکت می‌تواند از فروش آن‌ها کسب درآمد کند.

تحقیق و توسعه ابزاری است که شرکت‌ها به کمک آن می‌توانند در آینده به رشد برسند و ارتباط خود را با بازار هدف حفظ کنند. برای دستیابی به این هدف، واحد تحقیق و توسعه مسئولیت دارد تا محصولات جدید را بررسی و تست کرده یا راهی جدید برای انجام دادن کارها پیدا کند. هم‌چنین پشتیبانی از پیشرفت محصولات موجود از دیگر وظایف واحد تحقیق و توسعه است.

نقش واحد تحقیق و توسعه در سازمان

همان‌طور قبل‌تر اشاره کردیم، واحد تحقیق و توسعه نوآوری را در تمامی بخش‌ها و فرایندهای یک سازمان دخیل می‌کند؛ از تولید محصولات جدید گرفته تا بهبود محصولات و خدمات قبلی، همگی از وظایف این واحد هستند و به همین خاطر، خود این واحد به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه برخی از این وظایف را بیشتر توضیح می‌دهیم.

تحقیقات برای محصولات جدید

غیر ممکن است که بتوان محصولی جدید به بازار معرفی کرد، بدون آن‌که تحقیقی درباره‌ی آن انجام شده باشد. برای هر محصول جدید به تحقیقات و دانشی نیاز است که از آن پشتیبانی کند، و فرقی ندارد که این محصول قبلا در بازار وجود داشته یا نه. هم‌چنین این تحقیق باید مشخصات فنی محصول، هزینه‌ی تولید و زمان بهره برداری را مشخص کند.

اغلب واحد تحقیق و توسعه و واحد توسعه‌ی محصول در همکاری با هم پیش می‌روند. تغییرات سریع در تقاضاهای مصرف کننده و تکنولوژی‌های نوظهور به این معنا هستند که همیشه نیاز به سازگاری و انطباق با شرایط وجود دارد. قبل از توسعه محصولات جدید، سازمان نیاز دارد تا به شکل عمیقی بازار و نیازهای مشتریان را درک کند. این مر زمینه ساز توسعه محصول جدید است. در این مسیر، مفاهیم و طرح‌های بسیاری ایجاد شده، آزمایش می‌شوند و در نهایت پذیرفته یا رد خواهند شد. سپس از طرح‌ها به پروتوتایپ‌هایی برای محصول نهایی و تحقیقات آینده تبدیل می‌شوند.

به روز کردن محصولات

یکی دیگر از وظایف واحد تحقیق و توسعه، ارزیابی محصولات موجود است. هدف از این کار اطمینان پیدا کردن از این نکته است که آیا محصولات در بازار هم‌چنان به طور موثری کاربرد دارند یا نه. در طی این فرایند، ممکن است قابلیت ارتقای محصول یا ایجاد تغییراتی در آن شناسایی شده و محصول برای به روز شدن به قسمت طراحی فرستاده شود. در برخی موارد، ممکن است ایراداتی در محصولات فعلی شناسایی شود. در این صورت واحد تحقیق و توسعه وظیفه دارد تا این مشکلات را شناسایی کرده و راه حل‌های مناسبی برای حل آن‌ها ارائه دهد.

 

در این فرایند، ممکن است لازم باشد تا تغییراتی در پروسه‌ی تولید محصولات اعمال شود. اگر یک محصول، خدمت یا فرایند دیگر مناسب نباشد یا ارزشی در بازار ایجاد نکند، نگهداری آن عملی پر ریسک خواهد بود و هزینه‌های اضافی را به سازمان تحمیل خواهد کرد. تغییر در قوانین هر صنعت یا خواسته‌های کاربران نیز می‌تواند به این معنی باشد که محصول یا خدمت باید تغییر کرده و اصلاح شود تا بتواند هم چنان برای مشتریان و شرکت ارزش آفرینی کند.

یکی دیگر از نقش‌های کلیدی واحد تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت است. تیم تحقیق و توسعه باید با توجه به دانش خود درباره خصوصیات فنی محصولات به صورت پیوسته کیفیت آن‌ها را بررسی کنند و برای انجام این مسئولیت می‌توانند با واحد تضمین کیفیت همکاری مشترک داشته باشند. برای این‌که تیم تحقیق و توسعه بتواند خصوصیات و قابلیت‌های محصول را به خوبی ارزیابی کند، نیاز دارد تا به شکل مناسبی با تیم‌های فنی همکاری کند.

اشکال زدایی فرآیندها و روش‌های انجام کار

عملکرد واحد تحقیق و توسعه تنها به محصولات و خدمات محدود نمی‌شود، بلکه در شرایطی نیاز است تا روند انجام کارها و فرایندهای تولید محصولات مورد بررسی مجدد قرار گرفته و پس از ارزیابی کامل، اشکالات آن‌ها شناسایی و رفع شوند. این موضوع بیان‌گر این نکته است که نوآوری و توسعه یک هدف نیست، بلکه یک ابزار است. برای بهبود فرایند و روش‌ انجام کارها نیز همان گام‌های قبلی در توسعه و تحقیق برداشته می شود، به این صورت که ابتدا دانش پایه‌ی مربوط به فرآیند مورد نظر به تهیه می‌شود، مشکل و ایرادات فرایند شناسایی می‌شود و با کمک ابزارهایی مانند طراحی پروتوتایپ و سایر ابزارهای توسعه، راه حل‌های مناسبی برای حل مشکلات ارائه می‌شود.

پروژه های تحقیقاتی پایان یافته

ردیف

موضوع

مجریان

1

بومی سازی مواد اولیه (ورق 34CrMo4)

آسیاناما-فولاد اکسین

2

طراحی و تولید انواع محصولات CNG از ورق و لوله مطابق با خودروی اعلام شده و مطلبق با استانداردهای INSO 7598

آسیاناما

3

طراحی و تولید انواع سیلندر های صنعتی از ورق مطلبق با استانداردهای ISO  9809,INSO 7909 

آسیاناما

4

طراحی و تولید سیلندرهای صنعتی 50 لیتری با فشار کاری 200 بار از لوله 34CrMo4

آسیاناما

5

طراحی و تولید سیلندرهای صنعتی 40 لیتری با فشار کاری 167 بار از لوله 37Mn

آسیاناما

6

طراحی و تولید نک رینگ برای مخازن صنعتی

آسیاناما

7

طراحی و تولید انواع اسکید باندل (Skid Bundle) برای ذخیره سازی گازهای صنعتی

آسیاناما

8

طراحی و تولید انواع اسکید باندل (Skid Bundle) برای ذخیره سازی گازهای طبی

آسیاناما

9

طراحی و اصلاح قالب های پرس برای تولید محصول سیلندر با قطر 232 میلیمتر

آسیاناما

10

طراحی و ساخت پرس باتوم برای محصولات سیلندر صنعتی مطابق با استانداردهای طراحی این محصولات

آسیاناما-جهان پرس

پروژه های تحقیقاتی جاری

ردیف

موضوع

مجریان

1

 طراحی اسکید تریلر (Skid Trailer) جهت ذخیره سازی گازهای صنعتی

آسیاناما

2

طراحی و تولید محصول سیلندر 120 لیتری از ورق جهت ذخیره سازی گازهای هیدروژن

آسیاناما

3

پژوهش و طراحی تانک هوا (Air Tank) برای کمپرسور خودروهای سنگین و همچنین طراحی خط تولید این محصول

آسیاناما-بهمن دیزل

4

طراحی و ساخت درایینگ قالب پرس محصولات با قطر 356 میلیمتر

آسیاناما-دانشگاه تهران

دسته بندی:

سیستم مدیریتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ارسال آخرین اخبار شرکت به ایمیل شما